Kolla!

onsdag 11 maj 2011

Sista kurstillfället avklarat

I gassande solsken och med några glada pensionärer inne i datasalen avklarade vi sista träffen med glans!

Vi började med lite nostalgi.
Vi repeterade hur man söker på Youtube och vilka möjligheter som finns.
Vi kollade även på olika tvprogram via svtplay. Vi försökte komma in på kanal5play, men det kostade pengar så vi hoppade det!

Vi repeterade vissa saker vi hade lärt oss under kursen och eleverna kom på nya frågor och det märktes att de har lärt sej en hel del under dessa tillfällen.

Vi repeterade en hel del om hur man sparar i mappar och mappar i mappar och hur man flyttar och sparar hit och dit!
Bilder... att flytta eller kopiera eller måste man spara bilderna först.. ja det är ju olika.

Jag visade hur man delar med sig av artiklar från tidningar och andra länkar, tex hemnet, genom att maila filen till andra eller sig själv.

Sist av allt visade jag hur man kan dela filer i molnet. Vi använde oss av Dropbox och jag förde över ett virkmönster till en av deltagarna som hade dropbox. Det lyckades men hon fick inte fram det... irriterande.
Men sen kom jag på att Dropbox inte var nedladdat i hennes dator i datasalen, så när hon öppnade sin box i "lärardatorn" så funkade det jättebra. Skönt att vi löste det innan lektionen och kursen var slut!

Det har varit en rolig och givande kurs och jag ska sätta mej ner och läsa deras reflektioner från kursen.
Några ville fortsätta nästa termin också, så vi får se hur vi kan fixa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar